torstai 31. tammikuuta 2013

Natseja ja väkivaltaa

Toisinaan koen tarvetta viettää muutaman päivän menemättä laisinkaan internettiin. Siksi tulenkin nyt vähän myöhässä tähän uusinpaan natsikeskusteluun. Vallankumouksen hedelmiä summaa tapahtuman, jossa en ollut itse paikalla mutta useampi ystäväni oli. Lyhyesti: ilmeisesti patriootti.comin aktivistit hyökkäsivät teräasein Jyväskylän kaupunginkirjaston tilaisuuteen, jossa oli keskusteltiin suomalaisesta äärioikeistosta. Aiheesta Dan Koivulaakson (joka itse sai Oulun Pride-tapahtumassa kaasua kasvoilleen - aikaisemminhan Kansallisen vastarinnan aktivistit olivat kunnostautuneet Helsinki Prideen tehdyssä kaasuiskussa) kanssa kirjan kirjoittaneet Li Andersson ja Mikael Brunila olivat paikalla keskustelemassa. Kuuleman mukaan kaksi kolmesta hyökkääjästä on tunnistettu ja kuuluu patriootteihin, mutta mitään virallista tiedotusta aiheesta en ole vielä nähnyt. Katsotaan miten asia edistyy.

Itse iskun lisäksi haluan kiinnittää huomiota myös siihen, miten iskusta, sen tekijöistä ja heidän hengenheimolaisistaan puhutaan, sekä siihen, mitkä nähdään keinoiksi vastustaa tällaista ilmapiiriä. Olen itse anarkisti, mikä minulle tarkoittaa kaikenlaisen ylivallan, myös väkivallan, vastustamista ja pyrkimystä yhteiskuntaan, jossa valta tunnustetaan kaikissa suhteissa läsnäolevaksi asiaksi, ja rakenteellista ja keskitettyä valtaa pyritään purkamaan ja analysoimaan. En usko mihinkään vallankumouksen jälkeiseen utopiaan vaan siihen, että jatkuvasti työskentelemällä ja vallitsevia olosuhteita haastamalla ja muuttamalla voidaan luoda ympäristö, jossa sortoa on yhä vähemmän. Minulle on tärkeää ymmärtää ympärilläni olevia ilmiöitä ja niiden syitä, sillä koen sen ainoaksi mahdollisuudeksi vaikuttaa niiden ilmenemiseen.

Anarkisteista ja (muustakin) vasemmistosta löytyy kuitenkin myös niitä, jotka ovat nyt julistamassa sotaa natseja vastaan ja ideoimassa natsintappamispäiviä. En usko näiden ajatusten kantavan käytännössä kovinkaan pitkälle varsinkaan lähiaikoina, mutta uskon että jos väkivaltaiseen retoriikkaan ei puututa, siitä seuraa pikkuhiljaa kasvavaa väkivaltaa - aivan samalla tavalla kuin viime vuosina varsinkin Perussuomalaisten Suomen Sisu -siiven "maahanmuuttokriittinen" retoriikka on tehnyt tilaa yhä rasistisemmille puheille ja teoille. Minun näkökulmastani tässä ei ole järkevää koettaa todistaa, kuka on oikeassa (ja siksi oikeutettu käyttämään väkivaltaa), vaan puhua yleisestä väkivaltaa ihannoivasta ja sen hyväksyvästä asenteesta, joka lävistää myös koko valtakulttuurin. Jos anarkistit omaksuvat natsien käyttämän sota- ja taisteluretoriikan, ollaan jo niinsanotusti tappion tiellä, sillä sodan käyminen vaatii viholliskuvien rakentamista.

En suinkaan tarkoita, että hyväksyisin Jyväskylässä tehdyn iskun tai että ajattelisin ettei sellaiselle pidä tehdä mitään. Päinvastoin. Suuri osa ongelmaa on nimenomaan hiljaa pysyminen tai se, että väkivaltaa puolustellaan ("Kai sitä nyt tulee turpiin jos menee sörkkimään tällaista aihetta ja haukkuu natseja") tai vähätellään (Jyväskylän kirjastotoimenjohtaja Seija Laitinen-Kuisma kutsuu tapahtunutta "joukkotappeluksi", ei siis aseelliseksi hyökkäykseksi). Tällaisella kielenkäytöllä rakennetaan kuvaa siitä, että kaikki paikalla olleet ovat jollakin tapaa syyllisiä tilanteeseen. Sama logiikka pelaa myös muualla turpiinsa saaneille puhuttaessa: "No miksi se sua löi?" kysytään, koska oletetaan väkivallan olevan jollain tapaa oikeutettua, kun perusteluja on riittävän paljon. Väärän värinen tukka ei välttämättä ole riittävä perustelu, mutta jo ärsyttävä käytös alkaa monien mielestä ollakin.

Viholliskuvien rakentamisella tarkoitan epärealistista, yksioikoista ja jopa demonisoitua kuvaa. Natsien (pidän erittäin perusteltuna käyttää kyseistä ilmausta tässä yhteydessä, sillä patriootit määrittelevät itse itsensä kansallissosialisteiksi ja ihailevat Hitleriä) demonisointia olen sivunnut aikaisemminkin. On helppo leimata natsit jonkinlaisen äärimmäisen pahan edustajiksi tai toisaalta onnettomiksi luusereiksi ja paska-aivoiksi - ja kieltämättä näiden tyyppien peesaajaporukka tuntuu välillä ihan itsekin antavan aihetta näihin tulkintoihin. Moraalinen pohja putoaa kuitenkin siinä vaiheessa, kun aletaan ajatella että on oikeutettua tappaa tai pahoinpidellä joku siksi että tämä on natsi, väärää mieltä asioista tai muuten vain kusipää. Sanonpa tämän nyt vielä selkeämmin: se ei ole koskaan oikeutettua. Tappaminen on väärin, pahoinpitely ja toisen tarkoituksellinen vahingoittaminen on väärin. Piste. Oli sen kohde kuka tahansa ja oli hän tehnyt mitä tahansa.

Minä en ole sitä mieltä, että tarkoitus pyhittää keinot. Mielestäni keinot väistämättä muokkaavat sekä päämäärää että lopputulosta (jotka muuten varsin usein ovat ihan eri asioita). Siksi en usko, että voimme pyrkiä väkivallattomaan ja tasa-arvoiseen yhteiskuntaan käyttämällä väkivaltaa. Siksi uskon, että jokaiseen tilanteeseen on pyrittävä löytämään ihanteellinen ratkaisu, ja kun se ei onnistu, on virheistä opittava ja mietittävä yhä uudelleen ja uudelleen ihanteellisia ratkaisuja.

Kansallinen vastarintaliike pyrkii hallitsemaan pelolla. Meidän, jotka haluamme vastustaa tätä, tulisi pyrkiä avoimuuteen, keskustelun, tiedon ja tasa-arvoistavien käytäntöjen lisäämiseen, ei vastaamaan väkivaltaan väkivallalla. Pahimmillaan osapuolten välille syntyy kostoiskujen kierre, molemmat perustavat omat machoilevat katupartionsa ja tappelemisesta tulee epämääräisellä aatteella perusteltu elämystenhakuharrastus muillekin kuin vastarintaliikkeen aktivisteille. Väkivaltaa korostava antifasismi karkottaa sellaisia toimijoita, jotka eivät halua väkivaltaa käyttää. Usein väkivallattomuuden korostaminen arvotetaan huonommaksi ja tehottomammaksi toimintatavaksi - tosin Suomessa väkivaltaiset yhteenotot natsien ja antifasistien välillä ovat olleet pieniä ja harvinaisia. Väkivaltainen kuvasto hallitsee.

Maskuliinisuutta on perinteisesti rakennettu väkivallalla ja miesvaltaisuus on  merkillepantava piirre monissa, väittäisin jopa että useimmissa, poliittisissa toimintaympäristöissä. Miesvaltaisuudella en tarkoita suoraan osallistujien ja toimijoiden sukupuolijakaumaa - vaikka sekin on usein epätasainen - vaan myös vaikkapa sitä, että miehet puhuvat useammin, enemmän ja kovempaan ääneen. Ja aika monien mielestä myös uskottavammin. Tämä ajatus ei suinkaan ole vieras anarkistipiireissäkään. Usein toimijan on, sukupuolesta riippumatta, pyrittävä omaksumaan tietyt perinteisen maskuliiniset toimintatavat ja -mallit: kuten nyt esimerkkinä käytetty voiman ja väkivallan ihannointi ja uhoaminen tai tietynlainen fyysisyys - ympäristöstä riippuen vaikkapa kännissä oleminen, kamppailulajien harrastaminen tai maskuliininen ulkoasu. Mielestäni väkivallan ihannointi ja hyväksyminen on kytköksissä siihen, millaisia ja kuinka moninaisia rooleja ja sukupuolen toteuttamista ihmisille sallitaan. Roolien ja olemisen tapojen monipuolistuessa kontrollin mahdollisuus vähenee - enää ei voi käydä sen yhden tietyn ryhmästä erottuvan kimppun. Siksi väkivaltaa vastustavien tulisi vastustaa myös näennäisen väkivallattomia tapoja puuttua muiden kehoon ja olemiseen. Kansallissosialistit varaavat naisille "arvokkaan" roolin synnyttäjinä, hoivaajina ja (rodun) jatkuvuuden ylläpitäjinä mutta hyökkäävät väkivalloin muiden muassa niitä naisia kohtaan, jotka mieluummin elävät omalla tavallaan. Anarkistit ja vasemmisto eivät ole samalla tavalla asettamassa naisia tiukkaan muottiin, mutta sovinistiset vitsit, naiserityisten ongelmien vähättely ja esimerkiksi homojen ja sukupuolivähemmistöjen dissaaminen tai täydellinen näkymättömyys ei ole mitenkään harvinaista.

Ýhteispohjoismaisen kansallisen(sic) vastarintaliikkeen edustajan mukaan miesten tehtävä olisi puolustaa kansaansa ja kasvattaa pojistaan kunniallisia miehiä. Tämä herättääkin, mielestäni varsin oleellisen, kysymyksen siitä, miten natsiksi tullaan? En nimittäin usko, että se olisi suoraa seurausta jostakin synnynnäisestä pahuudesta ja empatiakyvyttömyydestä, tai muutoin ihmisen olemuksellinen ja väistämätön ominaisuus. Mielestäni on tärkeää pyrkiä ymmärtämään sitä kasvu- ja asenneympäristöä, jossa kansallissosialismi tai muut yhden ryhmän etua muiden kustannuksella vartioivat ideologiat itävät. Jos haluamme päästä eroon fasismista, rasismista ja muusta syrjinnästä, on ymmärrettävä olosuhteita, joissa ne syntyvät, ja pyrittävä muuttamaan niitä. Ongelma on rakenteellinen, kyse ei ole viallisista yksilöistä.

Hauskana (paremman sanan puutteessa) yksityiskohtana muuten se, että "rasisti" on jo natseillekin negatiivinen sana. Natsien haukkuminen on rasistista, juutalaiset ovat rasisteja, mustat ovat rasisteja. Eri natsijärjestöihin kuuluvat vakuuttelevat kilpaa Perussuomalaisten kanssa, etteivät missään nimessä ole rasisteja. Hommafoorumilta napatusta kuvankaappauksesta päätellen myös syrjintä on heidänkin mielestään ikävää ja väärin - tosin ymmärtääkseni vain silloin, kun se kohdistuu heidän omaan porukkaansa. Tällaisen rasismin- ja syrjinnänvastaisen kielenkäytön omaksuminen kertoo kuitenkin jostakin. Sen voisi toki nähdä antirasistisen ajatustavan voittokulkuna, kun jopa äärioikeiston on tunnustettava, että rasismi on huono asia. Tämä olisi kuitenkin naiivia, sillä saman mukamas-rasisminvastaisen puheen suojissa nousee yhä tiukempia rasistisia, anteeksi maahanmuuttokriittisiä, kannanottoja, jotka puolestaan raivaavat tilaa rasistiselle toiminnalle. Ja siinä sivussa myös iskuille ja uhkailulle, jotka kohdistuvat ihmisiin joiden nähdään jollakin tapaa uhkaavan natsien rotupuhdasta kansallissosialistista heteroydinperheiden kansoittamaa ihanneyhteiskuntaa: "multikulturalisteihin", vasemmistoon, sukupuoli- ja seksuaalinormeista poikkeaviin, maahanmuuton tutkijoihin.

3 kommenttia:

AnttiR kirjoitti...

Ei ole olemassa yhtä ainutta historiallista esimerkkiä, jossa natsit tai fasistit olisi onnistuttu pysäyttämään ilman väkivaltaa. Minusta on ok jos haluaa itse jättäytyä uhrin asemaan, mutta ennen kun vaatii että toisten pitäisi pitäytyä samaisessa uhrin asemassa, pitää mielestäni itse asettautua sen puukoniskun eteen. Jos väkivalta pitää yllä sukupuolirakenteita, pitää mielestäni ennen kaikkea miettiä miten väkivalta voisi olla vähemmän sukupuolittunutta ja miten erilaiset natsien väkivallan vastuunottatahona olevat ryhmät saisi voimaannutettua iskemään vastaan, eikä sitä miten kaikki saataisiin marssimaan tottelevaisesti uuneihin poltettaviksi.

Anonyymi kirjoitti...

"Tappaminen on väärin, pahoinpitely ja toisen tarkoituksellinen vahingoittaminen on väärin. Piste. Oli sen kohde kuka tahansa ja oli hän tehnyt mitä tahansa."

Eikö tuollainen dogmaattinen pasifismi johda aika kummallisiin johtopäätöksiin? Esimerksi Adolf Hitlerin murhaamiseksi vuosina 1941-1944 tehdyt monet yritykset oli siis moraalisesti tuomittavia? Samoin ilmeisesti Auschwitz II Birkenaun leirillä kapinan aloittaneet juutalaiset, jotka tappoivat muutamia vartijoita, toimi myös moraalisesti väärin?

Mun mielestä on täysin ilmeistä että väkivalta on monesti, esim. yllämainituissa tilanteissa mutta myös vähemmän äärimmäisissä, kannatettavaa ja hyväksyttävää. On eri kysymys onko väkivalta vaikka patriootteja vastaan taktisesti tai moraalisesti kannatettavaa, mutta se on mutkias kysymys jota pohtiessa ei pitäisi paeta älyllisesti laiskaan "väkivalta on aina väärin" -ajatteluun.

vastarannankiiski kirjoitti...

Ehkä on syytä tarkentaa sitä, mikä on mun mielestä väkivaltaa. Väkivaltana pidän toisten tarkoituksellista vahingoittamista tilanteessa, jossa on mahdollista valita toisin ja selviytyä. Esimerkiksi se, että lähdetään vetämään jotain ihmistä turpaan on mun mielestä väkivaltaa. Voimankäyttö itsepuolustuksessa ei ole mielestäni mitenkään automaattisesti väkivaltaa, joskin se voi muuttua väkivallaksi voimasuhteiden muuttuessa - käytännössä siis esimerkiksi hyökkääjän paetessa. Tosin olisin mäkin varmaan adrenaliinipäissäni heittänyt tuolilla perään.

Mulle väkivalta tarkoittaa pyrkimystä voimakeinoin pakottaa ihmisiä johonkin, voimakeinojen voidessa olla muitakin kuin fyysisiä. Mun mielestä tältä on oikeutettua myös voimakeinoin puolustautua, mutta niitä voimakeinoja ei tulisi ylimitoittaa, koska silloin ollaan vaarassa mennä väkivallan puolelle.

Enemmän kuin miettiä sitä, onko joku historiassa tehnyt oikein vai väärin, mua kiinnostaa kiinnittää huomiota siihen, miten toimitaan ja voidaan toimia nyt.

Ehkä mun pitää ruveta tekemään jokin semanttinen alustus blogiteksteihini, varsinkin tällaisten vahvasti latautuneitten mutta melko laajojen termien kohdalla. Pahoittelut epäselkeydestä.

En pidä itseäni pasifistina enkä dogmaattisena missään muussakaan mielessä. Mulle on tärkeää miettiä, mitkä asiat otetaan annettuina ja miksi. Silloin kun mun ajattelussa on aukkoja, niitä saa ja on toivottavaa mulle osoittaa. Sori että kesti kommentteihin vastaaminen näin kauan, en ole mitenkään tarkoituksellisesti jättänyt huomiotta, en vain kirjoita tänne kovin usein.